Skip to main content

Werving in jouw buurt

veelgestelde vragen

Werkt SOS Kinderdorpen met face to face / deur aan deur werving?

Ja, we zetten dit in om donateurs te werven. Zodat we zoveel mogelijk geld hebben om kinderen te helpen

Waarom zet SOS Kinderdorpen deur aan deur en straatwerving in?

Om zoveel mogelijk kinderen te helpen, zetten wij teams in (deur aan deur en straat) om mensen enthousiast te maken over ons werk met als doel om zoveel mogelijk nieuwe donateurs te werven. Dankzij donateurs kunnen wij kinderen die geen ouders of veilig thuis hebben een liefdevolle familie geven zodat zij zich kunnen ontwikkelen tot zelfstandige volwassenen..

Wordt er toezicht gehouden op hoe de medewerkers mensen benaderen?

Wij doen de werving met gespecialiseerde partners, zij houden zich aan de DDMA Reclame-Code-Fieldmarketing. Wij houden toezicht op de manier van werken van de teams. Door middel van goede instructies, begeleiding en controle besteden we veel aandacht aan de bewaking van de kwaliteit van de interactie tussen de medewerkers en potentiële donateurs. Zo beperken we onjuiste informatieverstrekking tot een minimum en voorkomen we negatieve contactmomenten. In gevallen dat medewerkers onjuist te werk gaan, nemen wij dit zeer serieus en kunnen wij dit meteen traceren en met de medewerker in kwestie bespreken. We geven veel trainingen en lopen ook geregeld mee op straat

Wat als mensen zich ten onrechte voordoen als medewerker van SOS Kinderdorpen?

Onze ambassadeurs zijn altijd herkenbaar aan jas/t-shirt, tablet en legitimatiepas. Wij vragen niet om contant geld. Als je vermoedt dat mensen jou of mensen in je omgeving onterecht uit onze naam benaderen, dan raden wij je aan naar hun legitimatie te vragen. In geval dat een medewerker onjuist te werk gaat vinden we dit erg kwalijk en verzoeken we je te allen tijde contact met ons op te nemen via 020-3032 500 zodat wij de specifieke medewerker meteen kunnen traceren en gepaste maatregelen kunnen nemen. Uiteraard hoef je geen mensen binnen te laten en geen geld te geven. Onze medewerkers zijn altijd herkenbaar aan jas/t-shirt, tablet en legitimatiepas.

Wordt mijn bijdrage als donateur gebruikt voor de betaling van de teams?

Deur aan deur en straat werving is voor ons een heel goede manier om donateurs te werven. De totale donaties die we ontvangen van de via deze teams aangemelde donateurs, verhouden zich op een verantwoorde manier tot de kosten die onze organisatie maakt voor de inzet van deze medewerkers. Het budget dat wij beschikbaar stellen voor de werving van donateurs wordt conform CBF-criteria opgesteld*. Aangezien donateurs gemiddeld 6 jaar bij ons blijven en de kosten voor het werven van een donateur op straat dus over deze langere periode verrekend kunnen worden, zijn de kosten daardoor relatief laag.. Bovendien kunnen wij met de donaties van structurele donateurs onze projecten duurzaam financieren. Dat biedt de kinderen die wij helpen zekerheid.

Wat zijn de kosten van deze bureaus?

Het levert veel meer op dan dat het kost, anders zouden we dit absoluut niet inzetten. Wilt u hier meer informatie over kan ik u in contact brengen met een collega.

Wat zijn de kosten dan voor het werven van één donateur?

In verband met contractuele verplichtingen met onze partners kan ik dit antwoord niet geven. Ik kan u wel in contact brengen met een collega die wat meer informatie kan geven.

Als ik een klacht heb over een van deze medewerkers, waar kan ik dan terecht?

Mocht je vragen hebben of mensen aan je deur treffen die zich ten onrechte voordoen als medewerker van SOS Kinderdorpen, neem dan alsjeblieft contact op met ons serviceteam 020-3032 500.

Wat gebeurt er met de door mij verstrekte gegevens?

SOS kinderdorpen behandelt persoonsgegevens vertrouwelijk en zorgvuldig. Volledige informatie over de verwerking van je persoonsgegevens vind je in onze privacy statement.

Hoe worden de wervers (ambassadeurs) die zich voor SOS Kinderdorpen inzetten gescreend?

Onze partners zetten alle mogelijke bekende technieken en kanalen in om ‘ambassadeurs’ (lees wervers) te werven. Hierover worden geen details verstrekt omdat dit bedrijfsspecifieke methoden zijn en dit mogelijkerwijs concurrentiegevoelig is. Wel is het zo dat alle wervers die voor goede doelen werken worden gecertificeerd. Hiertoe volgen zij een verplichte training en doen zij examen. Wervers die de training hebben doorlopen en die geslaagd zijn voor het examen ontvangen het 'DDDN Certificaat werver voor goede doelen'. Alle certificaathouders worden door Vereniging DDDN opgenomen in een register van certificaathouders.

In de training wordt geleerd hoe goede doelen werken en waarom er goede doelen zijn, welke andere organisaties er in Nederland zijn om al dat mooie werk in goede banen te leiden en hoe het werven van fondsen en donateurs is geregeld. In deel 2 worden praktijksituaties getoond en wordt geleerd hoe onze mensen met het publiek, elkaar en anderen in de openbare ruimte om moeten gaan. De DDMA Reclame-Code-Fieldmarketing speelt daarbij een grote rol. In deel 3 worden de wettelijke kaders en regels doorgenomen.

Hier vind je meer informatie over de DDDN certificering.