Toegang tot kwaliteitsonderwijs
Project periode: 1 oktober 2016 - 30 september 2019 Onderwijs en Werk, Onderwijs
Project periode: 1 oktober 2016 - 30 september 2019 Onderwijs en Werk, Onderwijs
In 2016 ging de tweede fase van het project ‘Toegang tot kwaliteitsonderwijs’ (PEQ II) van start. Het doel is om zes scholen in de Cacheu regio te ondersteunen, en de kwaliteit van het onderwijs en de lesmaterialen te verbeteren. Het gaat hierbij om de volgende basisscholen in de gemeenschappen Canchungo, Cacheu en Caió: Barrigal, Bartolomeu Simões Pereira, 24 de Setembro, Cunha Gomes, Lino Gomes en Tubebe.
De problemen die het programma aanpakt zijn:
Scholen die in de eerste fase deelnamen aan het project zijn gelinkt aan de huidige deelnemende scholen om ervaringen en geleerde lessen te delen. Het programma loopt gedurende drie jaar. Bij de start van het programma in 2016 waren er 1.750 leerlingen en 60 docenten betrokken, dit aantal zal in de loop van het programma naar alle waarschijnlijkheid verder oplopen.
Kinderen en jongeren (circa 1.800) in basisschoolgaande leeftijd, hun leraren (circa 60), hun ouders en de drie gemeenschappen in de Canchungo regio.
De belangrijkste activiteiten van dit onderwijsproject zijn:
De drie gewenste resultaten die op de zes scholen in Canchungo, Cacheu en Caió gehaald moeten worden, zijn:
De activiteiten van PEQ II zijn zeer gevarieerd; van kleine tot grote acties om de kwaliteit van het onderwijs en de situatie van kinderen en hun families op de deelnemende scholen te verbeteren. Een aantal van de belangrijkste resultaten tot nu toe.
Deze resultaten zijn niet toe te schrijven aan één activiteit, maar aan het geheel der dingen:
Toegang tot kwalitatief onderwijs is één van de rechten opgetekend in de UN Covention of the Rights of the Child. Net als vrijwel alle landen wereldwijd heeft Guinee Bissau deze conventie geratificeerd. Politieke instabiliteit, een zwakke overheid, armoede en de emigratie van de beter opgeleide beroepsbevolking –problemen waarmee het land kampt sinds de onafhankelijkheid in de jaren ’70-hebben er echter toe geleid dat het overheid niet lukt om zich aan de afspraken te houden.
De infrastructuren van scholen zijn verouderd en investeringen in nieuwe gebouwen hebben amper plaatsgevonden, terwijl het aantal leerlingen dat op school zou moeten zitten sinds de onafhankelijkheid is verviervoudigd. Klassen met meer dan 80 kinderen zijn geen uitzondering. Een pragmatische oplossing is dat kinderen niet de hele dag naar school gaan, maar dat er ochtend- en middagshifts zijn. Het gevolg is echter dat de onderwijstijd van kinderen daardoor beperkt is en de lesdag voor leraren lang. Daarnaast is de professionele training van leraren over de laatste jaren uitgehold als ook de werkcondities, hun salaris en het respect voor hun beroep. Leraren uiten hun ongenoegen onder meer door veelvuldig te staken met als gevolg dat scholen soms weken dicht zijn, wat weer ten koste gaat van de leerlingen. Omdat de kwaliteit van het onderwijs onder de maat is, verliest de gemeenschap hun interesse in goed onderwijs.
Samengevat wordt de kwaliteit van het onderwijs door meerdere oorzaken aangetast. Om die reden vraagt de oplossing om een meervoudige benadering.
Toegang tot kwaliteitsonderwijs is een basisrecht. Het is noodzakelijk om het belang van het kind voorop te stellen om zo een optimale ontwikkeling zeker te stellen. Dit vraagt om een uitnodigende, gendergelijke, gezonde, veilige en beschermende omgeving te creëren.
Binnen PEQ II stellen we dat, wanneer de verschillende problemen gerelateerd aan basisonderwijs zijn aangepakt, het basisonderwijs zal verbeteren. Dit zal vervolgens resulteren in een hogere opkomst en betere schoolresultaten, lagere uitval en betere prestaties op nationale examens. De genderongelijkheid, vooral zichtbaar in hogere klassen, wordt ook aangepakt. Wanneer de lesomgeving wordt verbeterd en uitgebreid, de lesvaardigheden van leraren worden verbeterd en ze de benodigde steun krijgen, en het schoolmanagement op orde is, zullen betere prestaties van leraren en leerlingen volgen. Het creëren van ouder- en leerlingenraden, die verantwoordelijkheid nemen, zal de scholen weer dynamisch maken en de sociale functie van de school binnen de gemeenschap terugbrengen.
De verschillende activiteiten versterken elkaar en moeten gaan zorgen voor een goede spin-off. Zodat de gemeenschappen uiteindelijk goede en toegankelijke basisscholen hebben, die ook voor gemeenschapsactiviteiten gebruikt kunnen worden, zoals alfabetiseringsactiviteiten en burgerlijk onderwijs.
SOS Kinderdorpen werkt tijdens projecten samen met financierende en uitvoerende partners. De financierende partners maken het project mogelijk. De uitvoerende partners zorgen dat het project naar afspraak en zo goed mogelijk wordt uitgevoerd. Wij onderhouden intensief contact met de uitvoerende, lokale organisaties over de voortgang en resultaten die geboekt worden. Op deze projectpagina’s vind je de verslaglegging hiervan. Waarbij we naast doelen, resultaten, achtergronden en financiën zowel de persoonlijke sociale impact van ons werk op kinderen en hun families laten zien, als de maatschappelijk sociale impact gerapporteerd aan de hand van de vijf Sustainable Development Goals, die centraal staan binnen onze internationale strategie.
Uitvoerende partners
Het programma is een samenwerking tussen Aldeias de Crianças SOS Guiné- Bissau en SOS Kinderdorpen
Financierende partners
Toegang tot kwaliteitsonderwijs wordt mede gefinancierd door Het Amsterdam Lyceum en Dr. Oetker.
Transparante communicatie en rapportage over de door Nederland gefinancierde SOS projecten is van groot belang voor onze organisatie. Door transparant en regelmatig financiële-, partner-, inhoudelijke- en resultaatinformatie te ontsluiten, willen wij onze donateurs precies laten zien wat we dankzij hun bijdrage hebben kunnen realiseren. We evalueren onze programma’s zorgvuldig en waar nodig passen we ze aan om zo optimale kwaliteit, impact, efficiency en relevantie voor de kinderen die we steunen, te bewerkstelligen.
De financiering van projecten kan volledig bij SOS Kinderdorpen Nederland liggen, maar vaker dragen wij de projectfinanciering met één of meerdere fondsenwervende organisaties binnen onze federatie. In de meeste gevallen besteden we de fondsen volledig aan de lokale uitvoerende SOS of partnerorganisatie. Soms kan het voorkomen dat een minimaal gedeelte van de fondsen besteed wordt in Nederland, bijvoorbeeld voor onderzoek of de inzet van een consultant.
De versie van de browser die je gebruikt is verouderd en wordt niet ondersteund.
Upgrade je browser om de website optimaal te gebruiken.