Nieuwe realiteit in het onderwijs

Digitale kloof brengt onderwijs van miljoenen leerlingen in gevaar

In een tijd van het jaar waarin kinderen zich normaal gesproken voorbereiden om weer naar school te gaan, heeft de coronapandemie een nieuwe realiteit in het onderwijs gecreëerd. Online onderwijs. En dat betekent voor miljoenen kinderen dat ze nog verder achterop raken.

Hoewel online leren voor veel kinderen en jongeren over de hele wereld heeft gewerkt en nog altijd werkt, lopen degenen die in kwetsbare omstandigheden leven het risico nog een (gedeelte van het) schooljaar te moeten missen. Ze hebben beperkte of geen toegang tot elektriciteit en internet, of hun scholen hebben niet de capaciteit om digitaal leren aan te bieden.

Wil jij deze kinderen een toekomst geven met onderwijs? Doneer nu!

Tigist volgt onderwijs via de radio
Tigist volgt, zittend op bed, haar schoollessen via de radio

Toegang tot onderwijs

Volgens de Verenigde Naties hebben ongeveer 463 miljoen van de 1,5 miljard leerlingen – meer dan 30% – de afgelopen periode geen toegang tot thuisonderwijs gehad. De problemen zijn bijzonder acuut in Sub-Sahara Afrika, waar volgens UNESCO bijna 90% van de leerlingen geen toegang heeft tot een computer en 82% thuis geen internet heeft.

“Hoewel veel kinderen wereldwijd zijn overgestapt op online leren, is de meerderheid van de kinderen in Afrika gefrustreerd en angstig. Hun ouders of opvoeders maken zich zorgen over hun toekomst”, zegt Benoit Piot, SOS Children’s Villages International Director voor West, Noord en Centraal-Afrika.

“Deze crisis”, vervolgt Piot, “heeft een reeds bestaand probleem blootgelegd. Een derde van de kinderen en jongeren wereldwijd werd al digitaal uitgesloten nog voordat de pandemie begon. Om alle kinderen de kans te geven om te leren, moet de aansluiting voor onderwijs op afstand worden verbeterd, zodat alle kinderen toegang kunnen krijgen tot educatief materiaal.

Leren via radio

Khadi met haar moeder en zussen
Khadi, met blauwe jurk, met haar moeder en zussen op de binnenplaats

De tienjarige Khadi * uit Kaolack, Senegal, is één van die kinderen van wie het onderwijs door de coronapandemie op de helling kwam te staan. Ze woont met haar moeder, vader en drie oudere zussen in een huis van plaatstaal met één slaapkamer, in een buurt waar, waar je ook kijkt, overal afval zwerft . Het is een barre leefomgeving, maar dit is waar Khadi het grootste deel van haar tijd heeft doorgebracht sinds de sluiting van scholen in Senegal in mei. Haar schoollessen probeert ze via de radio te volgen, zittend op de binnenplaats bij het huisje van het gezin. “Dat is soms best frustrerend, want ik kan de leraar niet zien én ik kan geen vragen stellen”  

Geen tafel om aan te werken

In Ethiopië laadt de 13-jarige Tigist* na elke schooluitzending haar radio op zonne-energie op. Zij en haar familie kregen de radio van SOS Kinderdorpen, omdat ze geen andere manier hadden om de lessen te volgen. In april hebben zo’n 400 kinderen een radio ontvangen.

“We hebben geen tafel in huis en daarom plaats ik tijdens de lessen de radio naast me”, legt Tigist uit. “Ik leg het schrift op mijn schoot en schrijf snel om vast te leggen wat de leraar zegt. De zware situatie thuis motiveert me om hard te studeren om mijn dromen te kunnen verwezenlijken. Dat is de enige manier waarop ik erin zal slagen om voor mijn moeder een beter huis te bouwen. “

De digitale kloof overbruggen

In potentie kan corona het onderwijs in de komende jaren volledig transformeren, zegt Adelise Baha, SOS advocacy-adviseur voor West-, Noord- en Centraal-Afrika. “Een wereldwijde verschuiving naar online onderwijs betekent wel dat Afrika mogelijk zijn onderwijssystemen volledig moet aanpassen. Maar om de digitale kloof te kunnen overbruggen zijn middelen nodig, die hier niet altijd voor handen zijn. Een realiteit waar we terdege rekening mee moeten houden. Want waar geen stabiele elektriciteit en internet zijn, is online onderwijs bij voorbaat al ontoegankelijk. Daarnaast vereist online onderwijs de al dan niet gedeelde aanschaf van een computer, een plek waar je rustig kan zitten. Zaken die bij gezinnen geen prioriteit hebben op het moment dat ze geen voedsel kunnen kopen, omdat hun kostwinning is verdampt door de pandemie.”

“Het aanbieden van onderwijs via breed toegankelijke media als radio en televisie zijn een goed initiatief. Het is echter wel gericht op massa educatie en kan dus geen rekening houden met de verschillende niveaus van elke kind en de thuissituatie waarin het momenteel moet leren.”

Een eenduidige oplossing die voor iedereen toepasbaar is, is er dus nog niet. “Het belangrijkste is dat we zorgen voor de continuïteit van het onderwijs voor elk kind. Al onze aandacht moet daar nu op gevestigd zijn”, besluit Baha.

* Namen gewijzigd om de privacy van kinderen te beschermen

Geef kinderen een toekomst met onderwijs

Sorry

De versie van de browser die je gebruikt is verouderd en wordt niet ondersteund.
Upgrade je browser om de website optimaal te gebruiken.