Voorwoord jaarverslag 2022

De effecten van corona waren nog merkbaar in 2022. Het was een jaar met opnieuw gewapende conflicten en intense droogte. Maar ook een jaar van hoop, waarin jongeren in onze programma’s hun weg vonden naar zelfstandigheid. En in Nederland met de hoogste opbrengst aan donaties ooit. Wat heeft SOS Kinderdorpen hiermee bereikt?

Op 24 februari 2022 viel Rusland Oekraïne binnen. In eerste instantie vluchtten veel inwoners richting Kyiv en Lviv. Daarna volgde een uittocht naar de omringende landen en West-Europa. SOS Kinderdorpen is al jaren actief in Oekraïne. Onze collega’s daar werkten vóór de oorlog aan het omvormen van zorg voor kinderen in grote weeshuizen en instellingen naar kleinschalige, familiegerichte opvang – dé kenmerkende expertise van SOS. Dat proces is ruw onderbroken. In korte tijd moesten veel kinderen in veiligheid worden gebracht. Zij hadden onderdak nodig en psychische begeleiding bij het omgaan met de voortdurende dreiging van geweld.

Lokaal het verschil maken

SOS Kinderdorpen heeft vaker te maken met complexe situaties door oorlog of natuurrampen. Denk bijvoorbeeld aan het conflict in Ethiopië, aan de aardbeving in Turkije en Syrië. De vraag is dan: hoe bied je per direct veiligheid en basisvoorzieningen, zoals schoon drinkwater? Hoe werk je intussen aan een kansrijke toekomst voor de getroffenen? En hoe blijf je als non-politieke hulporganisatie neutraal?

Aan de andere kant is onze missie even helder als eenvoudig: wij staan altijd aan de kant van de kinderen. En in de landen waar we actief zijn blijven we, wat er ook gebeurt. Omdat we de situatie kennen, de contacten hebben en werken met lokale professionals, kunnen we het verschil maken. Dat we een internationale organisatie zijn, biedt het voordeel dat verschillende landenteams hun krachten kunnen bundelen.

Miljoenen kinderen groeien op zonder ouderlijke zorg, met gebrek aan bijna alles wat ze nodig hebben voor een gezonde ontwikkeling. SOS Kinderdorpen treedt op in hun belang, met de universele rechten van het kind als leidraad. Vanuit Nederland werken we op het gebied van humanitaire hulp onder andere samen met veertien collega-hulporganisaties via de Dutch Relief Alliance, gefinancierd door het ministerie van Buitenlandse Zaken. Met elkaar stemmen we steeds af welke organisaties in een land of gebied het meest effectief acuut hulp kunnen bieden.

Inflatie

In 2022 kampten veel landen met (snel) stijgende inflatie. Dat is een probleem voor hulporganisaties. Donaties van mensen en bedrijven liggen vaak voor langere tijd vast, terwijl de kosten stijgen. Inflatie zet onze programma’s onder druk: in sommige landen waar we werken loopt de geldontwaarding op tot dertig of zelfs vijftig procent. Daardoor zijn bijvoorbeeld brandstof en voedsel veel duurder. Er bestaat helaas geen gouden truc om het inflatieprobleem op te lossen. We kunnen alleen hopen dat onze donateurs bereid zijn hun bijdrage iets te verhogen.

De kracht van familie

SOS Kinderdorpen zorgt voor kinderen die niemand hebben. Daarnaast proberen we te voorkómen dat families uit elkaar vallen. Het dorp of de buurt waar een gezin woont speelt daarbij een doorslaggevende rol. Onze lokale veldwerkers en partnerorganisaties kennen die communities en weten wat er nodig is. De kracht van familie blijft het uitgangspunt bij alles wat we doen. Met elke familie die we ondersteunen stellen we een plan op: het ene gezin kan hulp gebruiken om het dak van hun huis te repareren, andere ouders zijn gebaat bij het betalen van schoolgeld voor de kinderen.

Met onze familieversterkende programma’s bereikten we in 2022 512.500 kinderen, jongeren en families, een stijging van dertien procent vergeleken met 2021. Omdat elke familie deel uitmaakt van een groter geheel zetten we ook in op het versterken van de lokale gemeenschap. Bijvoorbeeld via spaar- en leenprogramma’s voor het opzetten van bedrijfjes. Op die manier kunnen we de impact van onze hulp vergroten en nog meer mensen bereiken.

Dank voor uw vertrouwen

Absoluut het vermelden waard is het bedrag dat onze donateurs in 2022 bij elkaar brachten: maar liefst 33,1 miljoen euro, meer dan ooit. Dat SOS Kinderdorpen over de hele wereld kinderen en families kan ondersteunen is voor een groot deel te danken aan de individuele donateurs, stichtingen, bedrijven, de Nationale Postcode Loterij, het ministerie van Buitenlandse Zaken en de EU die anderen een betere toekomst gunnen. Aan mensen die zich bewust zijn van de moeilijke omstandigheden waarin veel kinderen noodgedwongen leven en daarnaar handelen. Als hulporganisatie doen we eigenlijk elke dag examen naar de mensen die op onze steun rekenen en naar onze donateurs. U gaf ons uw vertrouwen; veel dank daarvoor. Het inspireert ons om vol goede moed en ambitie door te gaan!

Arian Buurman, Algemeen directeur SOS Kinderdorpen Nederland

Geef kinderen een sterke familie

Sorry

De versie van de browser die je gebruikt is verouderd en wordt niet ondersteund.
Upgrade je browser om de website optimaal te gebruiken.