Wees Wijs: bewustmakingscampagne over negatieve gevolgen vrijwilligerswerk

Zes miljoen kinderen wereldwijd wonen in een kindertehuis. Vóór de pandemie reisden naar
schatting 10.000 Nederlandse vrijwilligers en stagiairs – met de beste bedoelingen – naar deze
tehuizen. Ze komen daar om te helpen, maar brengen helaas juist schade toe aan de kinderen die er
opgroeien.

Campagne gericht op jongeren

Op 22 september is de campagne Wees Wijs gestart, die is bedoeld voor jongeren die – vanuit hun geloof
of missie de wereld te verbeteren – vrijwilligerswerk willen gaan doen met kwetsbare kinderen.
Wees Wijs laat zien wat de onbedoelde gevolgen zijn: deze vrijwilligersreizen houden een schadelijke
vorm van opvang in stand. Honderden wetenschappelijke onderzoeken wereldwijd laten keer op
keer zien dat opgroeien in een tehuis, hoe goed de zorg er ook is, per definitie schadelijk is voor de
ontwikkeling van deze kinderen. Zij lopen in tehuizen grote achterstanden op in fysieke groei en
sociale en cognitieve ontwikkeling. Bovendien verergert het komen en gaan van ongekwalificeerde
vrijwilligers de hechtingsproblemen en trauma’s van deze kinderen. Gelukkig zijn er ook vele vormen
van (nationaal en internationaal) vrijwilligerswerk die wél een goed idee zijn! De vrijwilligerstest op
https://weeswijs.nu/ helpt jongeren bij het vinden van vrijwilligerswerk dat écht bijdraagt aan lokale
gemeenschappen. De campagne is een initiatief van Better Care Network Netherlands, waar SOS Kinderdorpen Nederland deel van uitmaakt.

Meer informatie

U kunt de campagne volgen via Facebook, Instagram, Twitter of neem een kijkje op
https://weeswijs.nu/ en help de boodschap verspreiden!

Sorry

De versie van de browser die je gebruikt is verouderd en wordt niet ondersteund.
Upgrade je browser om de website optimaal te gebruiken.