Over de financiën

1. Wat gebeurt er met mijn bijdrage aan SOS Kinderdorpen?
Dit hangt in principe af van je donateurschap, maar over het algemeen worden de bijdragen besteed aan de levensonderhoudskosten van SOS kinderen over de hele wereld. Het wordt besteed aan voeding, kleding, medische zorg, schoolgeld en alle verdere kosten die een SOS familie maakt. In 2015 hebben we  het dagelijks onderhoud van kinderen in 20 kinderdorpen en families binnen 25 familieversterkende programma's binnen onze 14 focuslanden kunnen financieren. Daarnaast zijn er in 2015 tijdelijke programma's gefinancierd in 12 andere landen waar SOS Kinderdorpen actief is.

2. Hoeveel van het ingezamelde geld gaat naar het kind of een bepaald project?
Dit is afhankelijk van het bestemmingsdoel van het geld. Giften die bestemd zijn voor specifieke projecten, kinderen of kinderdorpen noemen wij 'gelabeld'. Deze giften worden door ons voor 100% doorbetaald ten gunste van het desbetreffende SOS kinderdorp van het kind of project. 

Anderzijds krijgen we giften die niet voor een specifiek kind, kinderdorp of project zijn bestemd. Deze 'ongelabelde' giften stellen ons in staat om onze doelstellingen - informatieverstrekking over ons wereldwijde werk en het bieden van structurele hulp - te realiseren en om fondsen te werven. Verder worden ontvangen giften zonder bestemmingsdoel besteed aan specifieke, door het bestuur aangewezen SOS projecten. 

3. Wie controleert de financiën van SOS Kinderdorpen?
SOS Kinderdorpen Nederland laat haar financiën controleren door een onafhankelijke accountant. Daarbij voldoet SOS Kinderdorpen aan de strenge criteria van het CBF-keurmerk. Dit keurmerk is speciaal ingesteld door het Centraal Bureau Fondsenwerving (CBF) en wordt alleen toegekend aan fondsenwervende organisaties die zich op verantwoorde wijze bezighouden met het inzamelen en besteden van donaties. 

4. SOS Kinderdorpen is in het bezit van het CBF- en ANBI Keurmerk: wat betekent dit?
Uitgebreide informatie over CBF vind je hier.
Uitgebreide informatie over ANBI vind je hier.


5. Hoe weet ik of SOS Kinderdorpen het ingezamelde geld goed besteedt? 
Het ingezamelde geld stelt ons in staat om bij te dragen aan de blijvende zorg voor 322.000 kinderen over de hele wereld. De kinderen worden voorzien in hun dagelijkse behoeften; daarnaast worden faciliteiten als scholen en medische en sociale centra gebouwd en onderhouden. Al deze bestedingen, ingezamelde gelden en andere uitgaven worden opgenomen in onze jaarcijfers. Ons financieel jaarverslag wordt vervolgens gecontroleerd door een internationaal erkend accountantskantoor. Iedereen die geïnteresseerd is in onze financiële verantwoording kan ons jaarverslag bekijken en downloaden. Voor meer vragen over onze financiën, bel 020 3032500. 

6. Wat betekent het als ik donateur ben?
Als je donateur bent van SOS Kinderdorpen, draag je op zeer concrete wijze bij aan de wereldwijde opvang van kinderen zonder ouders of veilig thuis. Je maakt het mogelijk dat wij deze kinderen weer een lieve familie voor altijd kunnen geven en dat we kunnen voorzien in hun dagelijkse kosten voor eten en kleding, onderwijs en begeleiding. Als donateur ontvang je regelmatig nieuws over ons werk. 

7. Hoe kan ik mijn machtiging stopzetten?
Je kunt op elk moment je machtiging stopzetten door te bellen naar ons serviceteam via 020 30 32 500. Indien je het niet eens bent met een incasso, kun je deze (binnen 30 dagen) ook via je eigen bank terug laten zetten.

8. Kan ik extra geld geven aan het kind dat ik steun?
Ja, dat kan. Als je een extra bijdrage aan je SOS kind schenkt, wordt dat op een speciale spaarrekening gezet. Dit bedrag komt vrij zodra je kind het SOS kinderdorp verlaat en wordt dan gebruikt voor de opbouw van een zelfstandig bestaan.

9. Ik wil zelf een project opzetten / ik zoek financiële ondersteuning bij een project: kan ik fondsen bij jullie aanvragen?
We krijgen regelmatig verzoeken van particulieren of stichtingen of we zouden kunnen helpen met (het opzetten van) een project. Helaas is dat niet mogelijk, wij werken namelijk vraag-gestuurd en werven uitsluitend fondsen voor projecten die geïnitieerd worden door de nationale SOS organisaties in de programmalanden. M.a.w. wij verstrekken geen fondsen aan projecten van derden en kunnen ook geen projecten toewijzen, dit wordt niet door ons bepaald, de programmalanden zijn hierin leidend. Zij onderzoeken de noodzaak om een initiatief op te starten, dienen de aanvraag hiervoor in en voeren de programma's uit met lokale medewerkers en monitoren deze, onze rol is "slechts" die van financier en controleur.

10. Vinden er wel eens projectbezoeken door medewerkers plaats? Wat is het beleid hiervoor?
Onze medewerkers moeten voor hun werkzaamheden soms onze projecten in het buitenland bezoeken. Dergelijke projectreizen worden alleen gemaakt indien ze absoluut noodzakelijk en relevant zijn. KLM AirCares is een partner van SOS Kinderdorpen en geeft ons beschikking over zogenaamde ‘Awardmiles’ die we kunnen gebruiken om gratis tickets te boeken bij KLM en haar partners. We betalen dan alleen de brandstoftoeslag en luchthavenbelasting. Om de milieulasten van onze reizen te reduceren, proberen we zoveel mogelijk per openbaar vervoer en ‘vervoer over land’ te reizen. Voor veel bestemmingen is het echter noodzakelijk om per vliegtuig te reizen. In die gevallen worden onze reizen gecompenseerd via KLM CO2ZERO. Dit initiatief is aangesloten bij de The Gold Standard: een duurzaamheidkeurmerk voor CO2-reductie, waarvoor alleen projecten die CO2-vermindering realiseren via duurzame energie en energiebesparing in aanmerking komen.

11. Wat verdienen de directeur en de medewerkers van SOS Kinderdorpen?
Sinds we steeds meer programma’s over de hele wereld hebben en steunen, is er professionele begeleiding en ondersteuning nodig. Alle medewerkers van SOS Kinderdorpen verdienen een salaris dat past bij een non-profit organisatie. Onze salarissen liggen gemiddeld lager dan bij vergelijkbare functies in het bedrijfsleven. Ook worden er geen leningen, voorschotten of garanties verstrekt en komen medewerkers niet in aanmerking voor een bonus. Onze ambassadeurs en leden van onze Raad van Toezicht en Raad van Advies zetten hun ervaring, kennis en tijd zelfs belangeloos voor ons in. Het salaris van de algemeen directeur is bepaald volgens alle verplichte eisen en richtlijnen en valt met € 98.546,- (op basis van 36 uur en inclusief vakantiegeld) ruim binnen de gestelde adviesregeling (zoals opgesteld door de brancheorganisatie Goede Doelen Nederland). 

 

Bestedingen Nederlandse donaties per type hulp:























Bestedingen Nederlandse donaties per werelddeel:


























SOS Kinderdorpen en de Postcode LoterijSOS Kinderdorpen en CBF KeurmerkSOS Kinderdorpen en ANBI

Giro: 2280
Iban: NL90INGB0000002280 

Disclaimer   Privacy en cookies
Volg ons via   Facebook Twitter Youtube  Pinterest

/* pageName= Over de financiën pagePrefix=soskdnl breadCrumb=Contact / Veelgestelde Vragen / Over de financiën mainDomain=sos-kinderdorpen.nl langIdentifier=NL:nl,nl */