SOS Kinderdorpen zet technologie in bij vluchtelingencrisis

Amsterdam, 18 juni 2016 – Sinds de aanvang van de vluchtelingencrisis biedt SOS Kinderdorpen grensoverschrijdende noodhulp aan gevluchte kinderen en hun families. De internationale kinderontwikkelingsorganisatie is werkzaam in Syrië, de omringende landen Beiroet en Libanon, de doorreislanden Macedonië en Servië en in de landen waar de vluchtelingen naartoe trekken, zoals Duitsland, Italië en Oostenrijk. Gedurende de vluchtelingencrisis zag de organisatie hoe belangrijk digitale communicatie is voor de vluchtelingen, om in contact te kunnen blijven met hun familie en geliefden. SOS Kinderdorpen kwam daarom in actie door ICT Corners op te zetten in vluchtelingencentra. Ook staat de organisatie aan de basis van een nieuw digitaal noodhulp platform.

Zoran Murgoski is ICT adviseur van SOS Kinderdorpen voor Oost Europa en de Balkanlanden. Als vluchtelingen een vluchtelingencentrum binnen komen, hoort hij het altijd als allereerste vraag: Kan ik hier toegang tot internet krijgen? Murgoski: “Daarna komt de tweede vraag: waar kan ik eten en water vinden? En daarna weer, willen ze weten hoe en waar ze meer informatie kunnen vinden over hoe ze hun reis kunnen vervolgen. Twee van de drie vragen hebben dus een directe link met ICT diensten.” Met dat inzicht zette SOS Kinderdorpen vier ICT Corners op in vluchtelingencentra in doorreislanden Macedonië en Servië.
 
WiFi voor familie
De ICT Corner van SOS Kinderdorpen is een container uitgerust met gratis wifi, computers en printers. De mensen kunnen documenten printen, scannen en kopiëren en er zijn oplaadpunten voor telefoons en andere apparaten. Van november 2015 tot eind februari 2016 werden de vier ICT Corners in Macedonië en Servië door meer dan 150.000 vluchtelingen gebruikt. Murgoski: “Het populairste was de gratis WiFi. Er waren dagen bij waarop er 1.500 tot 2.000 mensen per dag, per locatie, gebruik maakte.” Sinds de grenzen zijn gesloten en vluchtelingen zijn gestrand in de centra, worden de ICT Corners ook gebruikt om kinderen en jongeren educatie te geven. Daarnaast maken collega hulporganisaties gebruik van de corners. Murgoski: “In noodsituaties is er weinig infrastructuur beschikbaar en gebruiken behalve andere hulporganisaties ook overheidsinstanties de ICT Corners van SOS Kinderdorpen.”     
 
Broederlijk contact
In het vluchtelingencentrum Presevo in Servië komt elke dag Rifat de ICT Corner binnenlopen. Het is zijn dagelijks ritueel. Hij en zijn familie zijn gevlucht uit Syrië en proberen naar Duitsland te reizen. Daar woont zijn jongste broertje (13) al bij een oom. Het is niet ongewoon dat families één kind vooruit sturen, om hem of haar in veiligheid te brengen. Ze kunnen het zich vaak niet veroorloven om dat ook voor de andere kinderen te regelen. Rifat moet nu wachten in Servië tot de grenzen weer opengaan en komt elke dag om met zijn broertje te chatten via Facebook. Rifat: “Zo houden we contact. Anders ben ik bang dat we hem uit het oog te verliezen.” Ook heeft hij contact met vriendjes in Syrië. Van hen hoort hij dat ze verplicht in het leger moeten. “Ze zijn nog maar zestien jaar oud!”, zegt hij ontzet.
 
Digitaal noodhulp platform
Behalve aan de ICT Corners, werkt SOS Kinderdorpen in samenwerking met BeeTwo aan de ontwikkeling van een digitaal noodhulp platform, ‘Eden’. De betaversie van het platform wordt momenteel getest door SOS Kinderdorpen en andere hulporganisaties die actief zijn op de Balkan route. Dit nieuwe platform maakt het voor vluchtelingen mogelijk om real-time informatie te delen, bijvoorbeeld als er behoefte is aan dringende medische hulp. Ook stelt het hulporganisaties in staat om informatie uit te wisselen over bijvoorbeeld beschikbare hulpmiddelen om zo efficiënt een noodhulpactie te coördineren. Stel bijvoorbeeld dat een bevalling van een zwangere vrouw op gang komt, dan kan een vluchteling dat melden op het Eden-platform. Deze melding wordt gecodeerd naar gelang de melding, in dit voorbeeld een medisch voorval. In het gebied kunnen aanwezige medische hulporganisaties dan coördineren wie in actie komt. Op deze manier wordt snel en efficiënt hulp geboden. Naar verwachting zal de testfase nog tot en met juli duren en zal het platform in augustus gelanceerd worden.
 
Contact van levensbelang
Volgens president Siddhartha Kaul van SOS Children’s Villages Internationaal zijn de ICT Corners van levensbelang. “Tijdens de lange, moeizame reis die de vluchtelingen ondernemen voelen zij zich eenzaam en geïsoleerd. De ICT Corners zijn een levensader van communicatie die hen helpt om contact te behouden met hun familie en vrienden. Daarnaast hebben de vluchtelingen een dringende behoefte aan informatie over hun reis, veilige routes en het immigratiebeleid van de landen op hun weg. De SOS ICT Corners helpen hen daarbij en de waarde daarvan is onmetelijk groot.”

SOS Kinderdorpen en de Postcode LoterijSOS Kinderdorpen en CBF KeurmerkSOS Kinderdorpen en ANBI 
 
Giro: 2280
Iban: NL90INGB0000002280 

Disclaimer   Privacy en cookies
Volg ons via   Facebook Twitter Youtube  Pinterest

/* pageName= SOS Kinderdorpen zet technologie in bij vluchtelingencrisis pagePrefix= breadCrumb=Actueel / Persberichten / SOS Kinderdorpen zet technologie in bij vluchtelingencrisis mainDomain=sos-kinderdorpen.nl langIdentifier=NL:nl,nl */