De impact van oorlog op scholing

Oorlog beïnvloed alle aspecten van het leven. Kinderen zijn in die situatie het meest kwetsbaar. Niet alleen hun veiligheid, maar ook hun persoonlijke en sociale ontwikkeling komen in het geding. In Syrië speelt zich op dat vlak een drama af.

In Syrië was educatie vier jaar geleden nog een -gratis- recht voor iedereen. Meer dan 90% van de kinderen in schoolgaande leeftijd was ingeschreven en de publieke scholen stonden, ondanks hun eenvoud,  bekend om hun goede leraren. Nu, na bijna vier jaar van onmenselijk conflict, is de vooruitgang van het in 2000 zorgvuldig opgezette schoolsysteem in één klap weggevaagd.

Van de ongeveer vijf miljoen kinderen die voor de start van het conflict naar school gingen, kan nu meer dan de helft geen educatie meer ontvangen. En dan zijn de vluchtelingen buiten Syrië nog niet meegerekend. Landelijk zijn meer dan 4.000 scholen verwoest, terwijl andere scholen dienen als toevluchtsoord voor kinderen en hun familie. De scholen die nog geopend zijn, kunnen de stroom van leerlingen uit andere gebieden niet aan. Er is een tekort aan leraren, boeken, materialen. Maar ook aan veiligheid, fatsoenlijke lokalen, sanitair en geld; kinderen moeten hun familie helpen om inkomen te verdienen.

Ahmed (10): “Zoals duizenden kinderen hier, sta ik elke ochtend vroeg op om naar werk te gaan en zo mijn familie te helpen met geld verdienen. Tijd om naar school te gaan of te spelen heb ik niet. ’s ochtends ga ik op zoek naar materialen die we door kunnen verkopen, ’s middags moet ik water halen. Voor 1 kleine jerrycan sta ik 4 uur in de rij. Laatst ben ik beroofd door een man: hij sloeg me neer en nam mijn water mee. Ik kwam met lege handen thuis en moest opnieuw terug. Op de terugweg viel mijn buurmeisje Rama van vier, die ook water moest halen, flauw door de hitte. ”

Yamen (11): “Ik ga niet graag naar het ‘nieuwe’ schoolgebouw. Ik vind het een beetje eng: er zijn geen ramen, de muren zijn zwart, er zijn geen tafels en boeken. En ik krijg er zo’n dorst, want het water hier kun je niet drinken. Ik mis mijn oude school. Ik wil snel groeien, zodat ik mijn broers en vader kan helpen bij het verdienen van geld.”

Hiba (16): “Twee jaar kon ik niet naar school, maar het heeft me niet tegen gehouden om terug te gaan. Of om te dromen van een betere toekomst. Ik heb het altijd leuk gevonden om mijn eigen kleren en accessoires te maken. De leraren op school helpen mij mijn dromen te bereiken.”

De school waar Hiba naar toe gaat is opgezet door vrijwilligers in een leegstaand gebouw op 15 kilometer van Damascus. Vrijwilligers die er alles aan wilden doen dat hun kinderen naar school konden blijven gaan. Maar ze hebben hulp nodig om meubilair, boeken en materialen aan te schaffen en de school veilig te maken voor de kinderen. Als er vrede komt, dan kunnen kinderen als Hiba hun gemeenschap naar een betere toekomst leiden. Een taak die alleen kan slagen als ze de mogelijkheid op educatie hebben.

Wat doet SOS Kinderdorpen om scholing mogelijk te maken?
SOS Kinderdorpen richt zich met haar hulp op educatiegebied op de verweesde en gevluchte kinderen.

  • Sinds 2013 zijn er 22.600 ‘schooltassen’ uitgereikt aan kinderen in verschillende regio’s van het land. Tassen met boeken, pennen, schriftjes zodat ze weer naar school kunnen. Bovendien willen we de kinderen op deze manier aanmoedigen om met vertrouwen en blij naar school te gaan.

  • We bieden psychosociale hulp en speltherapie aan, aan kinderen die door getraumatiseerd zijn door het geweld van de oorlog. Zoals aan de zesjarige Majed.

Zijn machteloze vader vertelt: “Majed was voorheen de beste van zijn klas en was ontzettend gehecht aan school. Maar sinds hij als vluchteling tijdelijk op een nieuwe school zit, gaat het helemaal niet goed. Hij is angstig, kan zich niet concentreren en haalt slechte cijfers. Hij is heel introvert geworden en wil liever de hele dag tekenen dan huiswerk maken en nieuwe vrienden proberen te maken. Majed’s  leven staat volledig op z’n kop.” 

Wil je ons werk steunen? Lees hier wat jouw bijdrage betekent voor de kinderen en families in Syrië.

SOS Kinderdorpen en de Postcode LoterijSOS Kinderdorpen en CBF KeurmerkSOS Kinderdorpen en ANBI 
 
Giro: 2280
Iban: NL90INGB0000002280 

Disclaimer   Privacy en cookies
Volg ons via   Facebook Twitter Youtube  Pinterest

/* pageName= De impact van oorlog op scholing pagePrefix= breadCrumb=Actueel / Nieuwsoverzicht / De impact van oorlog op scholing mainDomain=sos-kinderdorpen.nl langIdentifier=NL:nl,nl */